مطالب خواندنی

پیشنهاداتی برای برطرف کردن مشکل بور شدن رنگ مشکی در چاپ افست

بور شدن رنگ مشکی در طرح چاپی، پدیده ای ناهنجار و نسبتا رایج در چاپ افست است که قاعدتاً مورد قبول یک ناظر چاپ حرفه ای نیست. هرگاه از اپراتور ماشین چاپ بخواهید میزان رنگ مشکی را هنگام چاپ افزایش دهد، چاپ دچار زمینه آوردن و یا تیره شدن سایه ها می شود و اگر مقدار مشکی را متعادل استفاده کنید قسمت های یک تکه (تخت) کم رمق می گردند. طبیعتاً دلایل بسیاری برای این مشکل وجود دارد و بنا به موقعیت می توان پیش از وقوع مساله برای آن چاره اندیشی نمود.
چاره کار چیست؟ البته این فقط بستگی به ترکیب رنگ مشکی و موقعیت آن در طرح مورد استفاده‌ی شما دارد. در ذیل برای حل مشکل در نرم افزارهای نقشه بیتی (Bitmap) یا پیکسلی (Raster) مانند فوتوشاپ  (Photo shop)و نرم افزارهای برداری (Vector) مانند فری هند  (Freehand)و یا کرل دراو (Corel Draw) چند راه حل ساده پیشنهاد می شود.
اگر رنگ مشکی در زمینه ی کار، کاربرد دارد به نحوی که بور شدن آن کاملا مشخص می شود، بهتر است که از ترکیب چهار رنگ برای مشکی در طراحی استفاده کرد. این ترکیب در صورت استفاده در موقعیت مناسب، در به دست آمدن یک مشکی کاملا پُر (اصطلاحاً مشکی پر کلاغی) کمک شایانی می کند. برای این منظور از ترکیب C=78 / M=52 / Y=30 / K=100 استفاده نمایید.
 نیاز به توضیح نیست که ترتیب چاپ شدن رنگ ها نیز در کیفیت رنگ مشکی تاثیر دارد و می توان با در انتها قراردادن واحد چاپ رنگ مشکی در کارهای چهار رنگ، رنگ مشکی درخشان تری به دست آورد.
نرم افزارهای پیکسلی
اگر مشکل بور شدن، در نوشته های مشکی استفاده شده روی بخش رنگی طرح است، دو راه برای حل مساله در نرم افزار فوتوشاپ وجود دارد.  پیش از توضیح این دو، باید متذکر شد که هنگام طراحی، مد رنگی  (Image / Mode) را حتما چهار رنگ (CMYK) قرار داده و رنگ متن را مشکی تک رنگ صد در صد (C=0 / M=0 / Y=0 / K=100) انتخاب کنید.
1- وارد تنظیمات Layer Style لایه مورد نظر شده (برای این کار می توانید روی لایه دبل کلیک نمایید) در قسمت Blending Option زیر مجموعه ای وجود دارد به نام Advanced Blending در قسمت  Channels تیک های مقابل رنگ های دیگر  (C/M/Y)را بردارید.

 2- لایه مورد نظر (همان لایه متن) را ابتدا فعال کرده و از پنل لایه ها (Layers) گزینه ی Multiply را انتخاب کنید. از این روش می توان برای  Overprintکردن لایه ی سایه (Shadow)  هم استفاده نمود.

با این دو شیوه عمل روی چاپ یا همان اورپرینت  Overprintمشکی اتفاق افتاده است. علاوه بر پر چاپ شدن مشکی (به دلیل این که رنگ زمینه خود به شدت رنگی مشکی کمک می کند)، یکی دیگر از فواید اورپرینت کردن این است که در صورت لرزش چاپ (هنگامی که رنگ ها دقیقا سر جای خود چاپ نشوند) دیگر مشکل سفیدی کناره حروف نخواهید داشت.
نرم افزارهای برداری
در نرم افزار فری هند پس از انتخاب Object مورد نظر، در پنجره Properties، تب Object، تیک Overprint را فعال می کنیم. در نرم افزار کرل دراو هم با راست کلیک کردن روی Object و فعال کردن گزینه های Overprint Fill یا در صورت نیاز Overprint Outline می توان عمل اورپرینت کردن را انجام داد.
 
هنگام خروجی گرفتن PDF از فایل، برای ارسال به لیتوگرافی با فعال کردن تیک Always Overprint Black می توان تمام قسمت های دارای رنگ مشکی بالای 95 درصد را اورپرینت نمود.
البته اورپرینت کردن رنگ ها به تبحر احتیاج دارد تا سایه ها و رنگ های ترکیبیِ زیر لایه را تغییر ندهد. جای نگرانی نیست، با کمی دقت و تجربه می توان نتیجه دل خواه را به دست آورد.

قطع های استاندارد کتاب:

(قطع کتاب های فارسی در ایران)

نام قطع کتاب ابعاد به سانتیمتر ابعاد حدودی استاندارد تعداد صفحه در یک طرف کاغذ کاغذ پیشنهادی

برای فرم بندی

رحلی بزرگ 23×33 B4 4 50×70
رحلی 21×28 A4 4 60×45
وزیری 16.5×23 B5 8 50×70
رقعی 14×21 A5 8 60×45
ربعی 12×16.5 B6 16 50×70
خشتی بزرگ 22×22 6 50×70
خشتی کوچک 19×19 6 60×45
پالتویی بزرگ 11.5×22 12 50×70
پالتویی کوچک 10×19 12 60×45
جیبی  8×16 24 50×70

Comments are closed.